Het gaat om een marketing-experiment van de Amerikaanse televisiezender CBS en
frisdrankproducent Pepsi. Daarover bericht de Financial Times donderdag.
Pratende wenskaart
Het principe van de advertentie is enigszins te vergelijken met dat van een
pratende wenskaart. Wanneer de lezer op de pagina komt waar de advertentie
staat, begint op een flinterdun schermpje een video af te spelen. Het
schermpje is ongeveer even groot als dat van een mobiele telefoon.
Wat de advertentie kost, is niet bekendgemaakt.
"Het is onderdeel van de toekomst om consumenten op nieuwe en verrassende
manieren te bereiken", zei George Schweitzer, bij CBS verantwoordelijk
voor marketing.
Entertainment Weekly
De advertentie in Entertainment Weekly toont fragmenten van programma’s die
komend najaar op CBS te zien zullen zijn en bevat een video waarin Pepsi een
cola light voor mannen aanprijst. De videoadvertentie staat niet in alle
exemplaren van het magazine, alleen de abonnees in gebieden rond New York en
Los Angeles krijgen de bijzondere editie van het magazine van uitgever Time
Warner. Hoeveel exemplaren precies gemaakt en verspreid worden, is niet
bekend.
De bewegende advertentie is in de echte wereld een noviteit, maar in de films
van Harry Potter heeft de krant de Daily Prophet al bewegende plaatjes.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl